Keynote Peter Hinssen: Digitaal – Het Nieuwe Normaal

Tijdens het Customer Engagement Event 2015 dat wij voor Microsoft realiseerden sprak Peter Hinssen: “Digitaal is het nieuwe normaal”. Het is de titel van zijn boek en het vat ook zijn key notes handzaam samen. Hieronder een verslag van zijn presentatie tijdens de dag.

Business van morgen

Iedereen erkent dat er een nieuwe digitale realiteit is maar de presentatie van Hinssen is erg confronterend voor iedereen die serieus nadenkt over de business van morgen. Hij loodst zijn publiek langs Oscarwinnaars die niets liever willen dan een groepsselfie, langs de CIA die gaat twitteren – ‘we cannot confirm nor denie that this is our first tweet’ – en langs een reeks andere signs of the times. Zijn verhaal is echter meer dan vermaak. Zijn voorbeelden schuren ook een beetje en treffen business leaders tussen de ogen.

Veranderingen zijn snel en ingrijpend

Want weten ze bijvoorbeeld wel dat Facebook in 2012 nog geen mobile strategy had en dat het mobiele kanaal twee jaar later al hun belangrijkste inkomstenkanaal was? Of dat email achterhaald is? Hij vertelt in dat verband een privé anekdote: toen hij zijn dochter erop wees dat ze 1734 ongelezen emails had zag zij een heel eenvoudige oplossing: Select all, delete. Met andere woorden: email is niet langer relevant voor een nieuwe generatie! Nog zo’n voorbeeld wat schuurt: in de tuin van het hoofdkantoor van Facebook staat een bord waar op de voorkant een grote thumbs up staat, het overbekende symbool van Facebook. Wat weinigen echter weten is dat op de achterkant nog steeds de naam van de vorige bewoner van dit kantoor staat: Sun Microsystems dat een jaar of tien geleden nog werd gezien als een van de meest innovatieve bedrijven. Naar verluidt heeft Facebook CEO Marc Zuckerberg dit bewust laten staan om zijn mensen steeds weer te confronteren met hoe snel en ingrijpend veranderingen zich voltrekken.

Data en toegevoegde waarde

Digitaal is dus het nieuwe normaal. Data is overal. Maar data is op zichzelf niets waard. Het advies van Hinssen: “Technologie maakt veel nieuwe oplossingen mogelijk. Die oplossingen zijn alleen zinnig als ze echt het verschil maken. Make customers feel the added value if using their data. Als klanten geen toegevoegde waarde ervaren kan het gebruik van hun data zich tegen je keren.”

Hiërarchie is dodelijk als dingen snel gaan

Stanley McChrystal gaf leiding aan de Amerikaanse troepen tijdens de oorlog in Afghanistan. De typische command and control aanpak bleek daar hopeloos achterhaald omdat de vijand in een netwerkstructuur opereerde. Pas toen McChrystal zijn operatie ook ombouwde naar een netwerk kon hij succes boeken. Peter Hinssen meent dat precies hetzelfde geldt voor bedrijven en de markten waarin ze opereren. Die markten zijn netwerken geworden. Informatie in die markten was ooit vergelijkbaar met een vijver, maar nu meer met een snelstromende rivier. De conclusie: It takes a network to fight a network. En hiërarchie is dodelijk in tijden van snelle verandering.

Interesse in Peter Hinssen als spreker voor je event? Of assistentie nodig bij het inhoudelijk opzetten van een inspirerend programma? Neem dan contact op met Sven van Egmond: s.vanegmond@synpact.nl.