HR-Trend 2015: De kracht van het netwerk

Tempo-Team onderzocht voor het zesde jaar de ontwikkelingen rond recruitment en employment op de arbeidsmarkt. De uitkomsten en trends staan vermeld in het RED report (Recruitment & Employment Developments 2015). Een van de HR-trends van 2015? ‘De kracht van het netwerk’. Voor de Best Practice bij deze trends interviewde Tempo-Team Remko Wouters, directeur van Synpact, oprichter van de Week van de Ondernemer en lid van de MKB Adviesraad van Randstad. Hieronder tref je een samenvatting aan.

De kracht van het netwerk

De wereld van werk is veel complexer dan een paar jaar geleden. Voor innovatief ondernemerschap zijn bedrijven en hun werknemers afhankelijk van netwerken en van het vergaren van ideeën en kennis binnen en buiten de organisatie. Dat verandert de manier waarop mensen samenwerken. De netwerkcultuur biedt kansen, maar stelt ook eisen aan flexibiliteit, empowerment, ontwikkeling en arbeidsmobiliteit. Wie kennis wil delen moet wel weten met wie. In die context groeit het belang van netwerken.

De Top 3-redenen waarom werknemers netwerken:

  1. (Potentiële) klanten ontmoeten
  2. Carrière opbouwen
  3. Professionaliteit ontwikkelen

Hoewel werknemers en werkgevers overtuigd zijn van het belang van netwerken, is het enthousiasme ervoor gering. Slechts een op de vier (28%) van de werknemers en een derde van de werkgevers netwerkt graag.

HR Tips van Tempo-Team

Ieder mens op aarde is maximaal zes handdrukken van een ander verwijderd, luidt de theorie. Maak slim gebruik van de netwerken van externe partners en leveranciers. Zo groeit je bereik exponentieel en bouw je aan een kring van netwerken die veelal de beste contacten opleveren. Veel mensen netwerken om ‘iets te halen’. Draai dat om, en je netwerk gaat jou waarderen en respecteren.

Netwerken kun je altijd doen

In de ‘Best Practice’ geeft Remko Wouters aan dat je altijd kunt netwerken. ‘Ook buiten de formele circuits om. Gewoon, een op een. Waar je moet beginnen? Pak de telefoon en ga bellen! Waar wil je nou heel graag een kijkje in de keuken nemen? Vraag het, vaak mag het. Al is het bij een concurrent. Mensen zijn vaak verrassend open. Door kennis te delen worden beide partijen sterker, is mijn overtuiging. Als je er niet op uit gaat, komt er ook niets binnen. Maar besef wel: als je eerst iets geeft – kennis, inspiratie, een goed verhaal, krijg je meer terug.’

WVDO-ondernemersnetwerk

Synpact organiseert al 18 jaar de Week van de Ondernemer, het grootste landelijke ondernemersplatform waar ondernemers actief kennis delen, netwerken en elkaar inspireren. Om netwerken zo effectief mogelijk in te zetten wordt gebruikt gemaakt van Apps (o.a. de WVDO Event-App en Networktables), LinkedIn en fysieke ontmoetingsplekken tijdens de events. Op de WVDO Event-App kun je bijvoorbeeld zien wie uit jouw netwerk ook aanwezig is bij het event of kun je aangeven welke mensen uit welke branches je graag zou willen ontmoeten.

Deze post is gebaseerd op het RED report van Tempo-Team: Het talent om te groeien. Lees het hele artikel in het rapport. 

Wil je meer informatie over netwerken tijdens de Week van de Ondernemer of andere ondernemersevents? Neem dan contact op met Remko Wouters: r.wouters@synpact.nl