B2B Marketing Summit: een kijkje in de toekomst van ondernemersmarketing

‘Kijk verder dan de dag van morgen’, was de belangrijkste conclusie van de B2B Marketing Summit: de toekomst van ondernemerscommunicatie die op 11 mei jl. plaatsvond tijdens de Week van de Ondernemer. Ruim 100 zakelijke marketeers vanuit corporate organisaties en overheid dachten met elkaar na over betere marketing richting ondernemers en de zakelijke markt.

Wie is de ondernemer? Waar ligt hij of zij wakker van? Hoe kun je hem of haar raken? En welke richting gaat marketing en communicatie voor de zakelijke markt, en dan met name ondernemers, op? Christian van Thillo, CEO van de Persgroep, deelde allereerst zijn visie op de ontwikkelingen in de zakelijke markt. Hij ziet veel kansen voor de Persgroep om ondernemers te helpen, met name in het stuk ‘storytelling’. “Tegenwoordig moet je een goed verhaal hebben en dit goed kunnen overbrengen”, aldus Van Thillo.

 

 

Peter Hinssen nam zakelijke marketeers mee in de wereld van morgen. Aan de hand van vele mooie voorbeelden van o.a. Amazon en Google liet Peter Hinssen zien hoe de wereld al aan het veranderen is en wat de invloed zal zijn van disruptieve marketing- en media-innovaties. Zijn advies aan marketeers, media-experts en strategen: “Kijk verder dan de wereld van morgen, durf te experimenteren en innoveren en vooral fouten te maken. Met tekst zal je jongeren niet meer kunnen bereiken, engagement zal steeds meer via beeld gaan.”

Met name digitalisering zorgt voor veel kansen, zei ook Pieter Waasdorp, directeur Ondernemerschap van het Ministerie van Economische Zaken. Hij ziet dit als een van de drijvende factoren achter de transitie van een managerseconomie naar een ondernemerseconomie. “Er is veel meer aandacht voor startups en ondernemerschap”, aldus Waasdorp.

Uit de MKB Stemmingsindex, die tijdens de summit werd toegelicht door Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, blijkt dat ondernemers veel kansen zien en positief zijn over de toekomst. Met name de ICT en de industrie zijn erg positief. Zij hebben eerder pijn gehad, maar hebben hun business model aangepast en staan er nu beter voor.

Remko Wouters, directeur van Synpact, oprichter van de Week van de Ondernemer en expert op het gebied van ondernemersmarketing gaf na afloop van de summit aan dat de wereld zeker snel verandert, maar dat ook traditionele wetten in ondernemersmarketing blijven gelden: Ken je klant. Weet van je klant beweegt. Zorg dat je die klant raakt in het hart. Zorg dat je continu in dialoog bent met je klant en relevant blijft. “Blijf denken vanuit de behoeftes van de klant, dat is eigenlijk het allerbelangrijkste”, aldus Remko Wouters.

Meer weten over ondernemersmarketing- en communicatie? Neem dan contact op met Remko Wouters: r.wouters@synpact.nl.